1953
1973-81
1980
1989
born in Berlin / West
Studies of German philology
then: Academy of Arts (UdK)
Meisterschüler (master's degree) at Prof. Fietz
and Prof. Petrick, founding member of the
Berlin artgroup "DER KONGREß"
1980
1986

1984


2015
fellowship of DAAD for Milano / Italy
fellowship of Karl-Hofer-Gesellschaft , Kunstpreis
des Bundesjustizministers (project with P. Palagi)
Assistant editor for FLASH ART international, Collaboration ART DIARY in Milan
Co-translation of Christa Wolfs Kein Ort, Nirgends
KITCHENWORK, art book 120 pages / spring 2015
   
  more
Der Fotograf Jan Sobottka ist eigentlich eher bekannt für seine Umtriebigkeit, mit der er seit einem Jahrzehnt die Berliner Kunstszene dokumentiert (www.catonbed.de).
So verwundert es ein wenig, dass er mit seinem Buch KITCHENWORK ein einfühlsames Buch vorlegt, das in eindrucksvollen Bildern die Geschichten von Frauen zeigt, die ihre Position im Leben noch neugierig suchen oder deren Erfahrungen bereits ihre Zeichen hinterlassen haben.
Ungewöhnlich ist allerdings der Ort: In seiner kleinen Küche – fernab der Berliner Szene in Mitte - bittet er die Frauen an seinen Tisch: Und sie kommen gern zu ihm, zeigen und öffnen sich. Erotik spielt dabei eine nicht unwesentliche Rolle. Denn sie wollen sich in seinen Bildern wiedererkennen. Fern der üblichen Studioaufnahmen dieses Genres, gelingt es dem Fotografen, diese intime Situation in seinen Fotografien festzuhalten. Ihre Geschichten begleiten die Aufnahmen in kurzen, prägnanten Schilderungen.
The photographer Jan Sobottka is usually best known for his restless activity that has led him to document Berlin´s art scene for over a decade (www.catonbed.de)

Thus, it is a bit surprising that with his new book KITCHENWORK he presents a sensitive body of work that tells in striking pictures the stories of women that either are still curiously searching for their own position in life or have already been marked by their past experiences.
Also quite uncommon - its location: in his small kitchen far away from Berlin´s art scene in Berlin-Mitte he asks women to join him at his table: and they take up that invitation with pleasure, presenting themselves, opening themselves to him.
Eroticism plays a not unsubstantial role, since the women want to recognize themselves in his pictures. Quite contrary to the usual results of this genre, the photographer manages to catch this in his shots.
The stories of these women accompany the pictures in short, concise little narrations.



text by Boris Eldagsen | HOME | IMPRESSUM | go to the pictures